top of page
Op uitnodiging

Pneumokokkenprik 2024

BAL_-9747-Edit (1)_edited.jpg

Meer informatie

De pneumokokkenprik wordt in november aangeboden. Elk jaar komt er een andere leeftijdscategorie in aanmerking voor het pneumokokkenvaccin.

In het najaar van 2024 ontvangen mensen van 60 tot en met 63 jaar (geboren vanaf 1-1-1961 tot en met 31-12-1964) een uitnodiging voor een pneumokokkenprik. De pneumokokkenprik werkt vijf jaar.

​​

Komt u in aanmerking? Dan krijgt u een oproep.


Als u in aanmerking komt voor de pneumokokkenprik, dan is de prik gratis voor u en ontvangt u van ons eind oktober een uitnodiging voor vaccinatie. In de uitnodiging staat wanneer en hoe laat u de pneumokokkenprik kunt krijgen in de huisartsenpraktijk. De pneumokokkenprik is niet verplicht. U bepaalt zelf of u van de uitnodiging gebruik maakt.

​

Waarom een pneumokokkenprik?

​

Mensen van 60 jaar en ouder kunnen sneller en erger ziek worden van pneumokokken. Uw afweer wordt slechter als u ouder wordt. U kunt een ernstige ziekte krijgen zoals een longontsteking.

De bacteriën zitten bij veel mensen in de neus en keel, zonder dat ze er zelf ziek van worden.

​

  • Door niezen en hoesten komen de bacteriën in de lucht.

  • U kunt ze inademen en er ziek van worden. Vooral als uw afweer minder goed is. De gevolgen kunnen ernstig zijn:

  • U kunt onder andere longontsteking krijgen.

  • Andere veel voorkomende pneumokokkenziekten zijn hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging.

  • Na ziekte door pneumokokken kan uw gezondheid minder goed blijven.

  • U heeft kans op eerder overlijden.

​

De prik maakt de kans kleiner dat u ziek wordt door pneumokokken. Er zijn ruim 90 typen pneumokokken. In het vaccin zitten de 23 typen waarvan mensen van 60 jaar en ouder het vaakst ziek worden.

Kleine kinderen krijgen ook een vaccinatie tegen pneumokokken. Dat vaccin bevat minder types dan het vaccin waarmee ouderen worden gevaccineerd.

Na vaccinatie heeft u minder kans om ziek te worden. Als iedereen zich zou laten vaccineren kunnen we per jaar ongeveer 850 van de 6.000 ziekenhuisopnames en 140 van de 900 sterfgevallen voorkomen.

  • Telefonisch consult
    Voor eenvoudige vragen aan de huisarts belt u de assistente. Zij noteert uw vraag en telefoonnummer en spreekt met u een tijd af wanneer u door de huisarts wordt teruggebeld. Het terugbelspreekuur is bestemd voor het doorgeven van uitslagen van verricht onderzoek of kleine medische klachten die per telefoon afgehandeld kunnen worden. De assistente zal u vragen wat de reden van uw verzoek is en op welk telefoonnummer u bereikbaar bent. Zo weet de dokter waar het over gaat en kunnen uw gegevens alvast worden opgezocht.
  • Huisbezoek
    Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd kan worden. In de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter. Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen. Huisbezoeken dienen voor 10.00 uur te worden aangevraagd.
  • Zorgaanbod
    Zorgaanbod in de huisartsenpraktijk: De huisartsenpraktijk biedt een breed pakket aan zorg, al dan niet in samenwerking met ketenpartners. Deze zorg is onderverdeeld in een basisaanbod en aanvullend aanbod. Basisaanbod: Dit pakket is voor alle huisartsenpraktijken in Nederland gelijk. Het betreft de eerste opvang en verdere afhandeling van alle klachten en symptomen die samenhangen met gezondheid of ziekte. De huisartsen leveren het basisaanbod tijdens de reguliere openingstijden van de praktijk. In de avond, nacht en weekenden verleent de huisartsenpost de Limes in Alphen aan den Rijn de spoedeisende huisartsenzorg die niet kan wachten tot de volgende dag. Aanvullend aanbod: Deze aanvulling op het basisaanbod omvat huisartsgeneeskundige zorg die aansluit op specifieke behoeften. Het gaat om activiteiten die vragen om extra kennis en kunde, extra apparatuur of een programmatische aanpak. De huisartsenpraktijk levert het volledige aanvullend aanbod, te weten: Ketenzorg rondom diabetes mellitus astma en COPD hart- en vaatziekten GGZ-aandoeningen kwetsbare ouderen Behandeling voor het stoppen met roken Aanvullende diagnostiek in de praktijk, zoals: 30 min bloeddruk meting (start binnenkort) electrocardiografie (ECG) longfunctieonderzoek (spirometrie) vaatdoppleronderzoek dementiescreening (MMSE) Aanvullende behandelingen, zoals: cyriax-injecties kleine chirurgie electrocauter behandeling plaatsen spiraaltje plaatsen pessarium stikstofbehandeling Preventieve geneeskunde, zoals: jaarlijkse griepvaccinatie baarmoederhalsuitstrijkjes Daarnaast hebben wij regelmatig multidisciplinair overleg op het vlak van jeugdzorg, ouderenzorg en palliatieve zorg.
  • Doktersassistente
    De doktersassistentes verzorgen de eerste opvang van alle patiënten. Zij wijzen u de weg in ons gezondheidscentrum, begeleiden u, voeren zelfstandig spreekuur-taken uit en nemen de telefoon aan om afspraken in te plannen. Ook kunnen de doktersassistentes u via de telefoon of aan de balie voorzien van advies over verschillende aandoeningen, zoals diarree, verkoudheid, keelpijn, oorontsteking en kinderziekten. Zij maken daarbij gebruik van schriftelijk vastgelegde protocollen en overleggen met uw huisarts over hun contact met u. Bij het telefonisch contact met u streven zij ernaar de gesprekken zo kort mogelijk te houden. Hierdoor kan de wachttijd tot een minimum beperkt blijven.
  • Inschrijving nieuwe patient
    Woont u in Hazerswoude-Dorp? Dan kunt zich inschrijven bij ons in de praktijk. U kunt een inschrijfformulier ophalen bij de balie van de huisartsen. Deze kunt u invullen en samen met een kopie ID bewijs inleveren. Daarna krijgt u van ons een welkomstpakket met aanvullende informatie over het gezondheidscentrum. Uw vorige huisarts dient u zelf in te lichten en vragen of zij uw medisch dossier elektronisch willen doorsturen naar ons. Bekijk voordat u zich inschrijft altijd ons werkgebied.
  • Reisvaccinatie
    Klik hier om een Reisvaccinatie aan te vragen.
  • Klachten over ons?
    Klachten

Veelgestelde vragen

meer info p
bottom of page