Klachtenregeling
Niet tevreden? Praat erover met ons
Een goed contact met de huisarts is belangrijk voor patiënt en dokter. Gelukkig zijn huisarts en patiënt meestal tevreden over elkaar. Desondanks kan het voorkomen, dat u als patiënt een klacht wil indienen over het handelen van uw huisarts, de assistente of andere werknemers in de praktijk. Daar bestaat en regeling voor en die leggen we hier uit.
Een klacht is geen kleinigheid voor de patiënt en evenmin voor de arts. Uw klacht kan uw huisarts echter helpen om zaken te veranderen die niet zo goed blijken te lopen. Dat helpt ook weer andere patiënten die met hetzelfde probleem te maken hebben. Zowel patiënten als huisartsen hebben dus baat bij een goede eerste afhandeling van klachten. En dat begint bij een gesprek tussen patiënt en arts. Indien gewenst, vult u eerst het klachtenformulier in, dan nemen wij contact met u op om een afspraak te maken voor een gesprek.
Mocht het gesprek niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan kunt u een beroep doen op de klachtenregeling:
U kunt een schriftelijke klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg SKGE). De SKGE zal zorgen voor onafhankelijke bemiddeling van klachten waarbij op informele manier de patiënt en de klachtenfunctionaris proberen te komen tot een bevredigende oplossing. De SKGE werkt volgens de Wet Klachten en Geschillen in de Zorg
Hoe kan een klachten ingediend worden?
Om een klacht in te dienen bij de SKGE, kunt u het klachten formulier (zie www.skge.nl) invullen. De klachtenfunctionaris is ook te bereiken op telefoonnummer 088-0229190.
Als u er ook met de bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uitkomt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschillencommissie Huisartsenzorg. Dee onafhankelijke commissie bestaat uit een jurist en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen.
Meer informatie kunt u vinden in de folder in de wachtkamer en op www.skge.nl
​