Met alle berichtgeving in de media over het opstarten van “reguliere” zorg kan het beeld ontstaan dat het weer business as usual is. Dat is natuurlijk niet terecht. In de huisartsenpraktijken moeten immers de nodige maatregelen van het RIVM worden gevolgd, op het gebied van hygiëne, sociale afstand, enzovoort. Regulier is het dus zeker nog niet.

 

De balie van de praktijk is nog steeds gesloten. Kom niet naar de praktijk, maar bel ons!

Hebt u (milde) verkoudheidsklachten en wilt u zich laten testen om te weten of u het corona-virus hebt? Bel dan (0800) 12 02

 

Wat kunt u van ons verwachten?

U kunt ons met alle soorten vragen en klachten over uw gezondheid bellen.
U krijgt altijd een deskundig advies.

Afhankelijk van de aard van uw klachten krijgt u een advies van de assistente of een afspraak met de huisarts /assistente/ praktijkondersteuner op een van de volgende manieren:
- telefonisch terugbelconsult
- consult d.m.v. videobellen
- e-consult, al dan niet met uploaden van een foto

- fysiek consult in de praktijk indien noodzakelijk

We bieden u een veilige omgeving indien u in de praktijk moet zijn voor een afspraak.
Hiervoor hebben we de volgende maatregelen getroffen:
- De spreekuren zijn aangepast en ruimer opgezet zodat er minder mensen tegelijk in de

praktijk aanwezig zijn en zo goed mogelijk 1.5 meter afstand gehouden kan worden.

- De wachtkamer kan in verband met de 1,5 meter-maatregel nog niet in gebruik genomen

worden.

We vragen u daarom nog steeds om buiten te wachten bij de zijingang als u

een afspraak heeft. U wordt daar opgehaald door de arts, pratkijkondersteuner of assistente. Er wordt dan nogmaals gevraagd naar eventuele coronaklachten, uw temperatuur wordt

opgemeten en u moet uw handen reinigen met handenalcohol.

- Sommige onderzoeken (bijvoorbeeld longfunctietesten) en/of behandelingen kunnen nog niet worden uitgevoerd.
- Controle- bezoeken worden, indien mogelijk, telefonisch afgehandeld en/of uitgesteld.
- Veel vragen worden telefonisch of met videobellen afgehandeld om zo min mogelijk contacten te hebben.
- Tijdens het consult wordt een witte jas gedragen en in ieder geval bij lichamelijk onderzoek

ook handschoenen en een mondkapje. Soms kan besloten worden dat dit niet nodig is; bijvoorbeeld indien er alleen een gesprek plaatsvindt en de 1.5 meter afstand gehandhaafd kan worden.
- Door alle maatregelen kan het zijn dat we u niet de afspraak kunnen geven op de tijd die u het beste schikt.

- We evalueren de gang van zaken wekelijks en passen zo nodig de maatregelen aan en waar het mogelijk is breiden we de spreekuren stapsgewijs verder uit.

Dit alles betekent dat we soms minder of andere zorg kunnen bieden dan dat u van ons gewend bent. Ook is het plannen van afspraken een stuk minder flexibel en is het op sommige momenten veel drukker aan de telefoon dan u gewend was.
We vragen hiervoor uw geduld en begrip.

Wat verwachten wij van u?

Allereerst verwachten we dat u ons gewoon belt als u een vraag hebt of ons nodig denkt te hebben.
Daarna verwachten we uw begrip dat niet alles kan zoals voor de corona-crisis en zoeken we samen met u naar de best passende oplossing.

Houdt u zich zoveel mogelijk aan de algemene maatregelen:
– Bent u verkouden? Blijf thuis.

– Hoest/nies in uw elleboog.
– Was vaak uw handen, sowieso voordat u naar de praktijk komt.
– Houdt 1.5 meter afstand
– Kom zoveel mogelijk alleen
– Kom niet veel te vroeg
– Heb respect voor elkaars ruimte en toon begrip
– We schudden geen handen

 

Veel gestelde vragen:

Mag ik de dokter bellen met vragen over dingen die niet met corona te maken hebben?
Jazeker. Uiteraard zijn wij bereikbaar om uw vragen of zorgen te bespreken. U kunt contact opnemen met de praktijk via de telefoon of via de website d.m.v. een e-consult. De assistente en/of de huisarts bekijkt dan samen met u wat in uw situatie het beste is om te doen.

Kan ik alweer naar de praktijk komen om iets te vragen aan de assistente of mijn doosjes in te leveren voor een herhaalrecept?
Nee. Om het aantal mensen in de praktijk te beperken is dit helaas niet mogelijk. U kunt wel de assistente bellen met uw vraag. U kunt uw aanvraag voor herhaalrecepten doen door de praktijk te bellen (keuze 2 in het telefoonmenu).

Ik wil een afspraak bij de dokter maken. Kan dat?
Ja en nee. De praktijk is gedeeltelijk weer open voor afspraken. Echter de capaciteit is beperkt, doordat we de spreekuren ruimer moeten plannen om te voorkomen dat er teveel mensen tegelijk in de praktijk aanwezig zijn. Daarbij zijn de mogelijkheden soms nog beperkt. In overleg met de assistente en/of de huisarts wordt met u gekeken wat voor u de best passende oplossing is. Het kan zijn dat u wordt teruggebeld door de dokter, een videobel afspraak krijgt of dat u wordt uitgenodigd op het spreekuur. Ook bestaat de mogelijkheid voor een e-consult via MijnGezondheid.net. Meer informatie vindt u hierover op de website.

Ik heb een afspraak bij de dokter. Kan ik veilig naar de praktijk komen?
Ja. Om u en onszelf te beschermen schudden we geen handen, niezen we in de elleboog, wassen we vaak onze handen, blijven we thuis bij verkoudheid en houden we afstand. Dit verwachten we uiteraard ook van u.
Verder dragen de dokters een witte jas en in ieder geval bij lichamelijk onderzoek ook handschoenen en een mondkapje. Aangezien de mondkapjes schaars zijn en niet hergebruikt kunnen worden, kan het zijn dat het hele consult een mondkapje gedragen wordt.

Ik heb een afspraak in de praktijk. Moet ik een mondkapje op?
Nee. In principe hoeft u geen mondkapje op, tenzij bij het maken van de afspraak aan u gevraagd is dit wel te doen. Als u hoest of niest, verzoeken we u de praktijk te bellen om te overleggen of en hoe uw afspraak kan doorgaan.

Ik denk dat ik een blaasontsteking heb. Kan ik mijn urine laten nakijken?
Ja. Maar bel eerst de assistente; dan kan zij u de nodige vragen telefonisch stellen en kunt u de urine, voorzien van naam en geboortedatum afgeven in de praktijk. De balie van de praktijk is nog gesloten. De assistente spreekt met u af wanneer u de urine kunt afgeven bij de zijingang van het gebouw.

Kan ik mijn oren laten uitspuiten?
Ja. We doen ons best iedereen zo snel mogelijk te helpen. In verband met extra hygiënische maatregelen kunnen we echter niet meer dan 1 persoon per dag helpen met het uitspuiten van de oren. Daarbij komt dat er nog geen volledige spreekuren gedraaid kunnen worden en de assistente- spreekuren pas in de loop van de komende weken mondjesmaat weer open gaan. We vragen hiervoor uw begrip.

Kan ik mijn wratten laten aanstippen?
Ja. Echter, de spreekuren zijn nog zeer beperkt, dus de mogelijkheden voor het maken van een afspraak ook. We vragen hiervoor uw begrip.

Kan ik mijn afspraak weer online inplannen?
Nee. Dit is nog niet mogelijk omdat het heel belangrijk is dat we grip houden op hoeveel mensen er in de praktijk aanwezig zijn, en de capaciteit beperkt is. U zult de praktijk dus moeten bellen voor het maken van een afspraak.

Kan ik een afspraak bij de praktijkondersteuner maken?
Ja en nee. Het is uiteraard mogelijk om telefonisch te overleggen met de praktijkondersteuners. U kunt dit aanvragen via de assistente. Echter de reguliere spreekuren zijn nog niet opgestart. Indien nodig kan in overleg met de praktijkondersteuner besloten worden dat u wel naar de praktijk kunt komen.

Het ziekenhuis heeft eerder mijn afspraak afgezegd. Word ik nu automatisch opgeroepen voor een nieuwe afspraak?
Ja. Als het goed is heeft de poli van het ziekenhuis alles bijgehouden en zult u vanzelf een oproep krijgen voor een nieuwe afspraak. Als u nog niks gehoord hebt en u wil weten wanneer u een oproep kunt verwachten, verzoeken wij u zelf contact op te nemen met de betreffende polikliniek.
Voor deze nieuwe afspraak heeft u geen nieuwe verwijsbrief nodig.

Kan ik een verwijzing naar het ziekenhuis krijgen?
Ja. Indien nodig kunnen we u verwijzen naar het ziekenhuis. Houdt u wel rekening met extra lange wachttijden en beperkte capaciteit.

Klopt het dat ik sneller terecht kan in het ziekenhuis als de huisarts belt om de afspraak te maken?
Ja en nee. Alleen als er sprake is van medisch spoedeisende klachten kan de huisarts na overleg met de specialist een spoed afspraak voor u maken. Helaas is ook in het ziekenhuis nog niet alles normaal en hebben ze nog een heleboel uitgestelde zorg af te handelen, naast de zorg die ze voor vandaag de dag moeten leveren. Hierdoor zijn de wachttijden bij veel poliklinieken fors opgelopen.
Als het gaat om niet bedreigende, maar wel hinderlijke klachten, vragen we om uw geduld en begrip. Maakt u zich zorgen over de ernst van uw klachten? Dan kunt u de betreffende polikliniek bellen of ze u eerder een afspraak kunnen aanbieden. Als dat niet lukt, belt u dan onze praktijk bellen voor overleg hoe verder.

Ik denk dat ik het Corona-virus heb. Wat moet ik doen?
Kijk op www.thuisarts.nl voor antwoord op veel vragen. Hebt u ernstigere klachten dan een gewone verkoudheid? Bel dan de praktijk en overleg met de assistente en/of huisarts wat u het beste kunt doen. Kom niet naar de praktijk toe!

Ik denk dat ik het Corona-virus heb en maak me zorgen over de ernst van mijn klachten. Wat moet ik doen?
Bel de praktijk en overleg met de assistente en/of de huisarts wat in uw geval het beste is om te doen. Soms krijgt u een telefonisch advies. Maar we kunnen ook zorgen dat u onderzocht wordt door een huisarts op de speciale Corona Spoed Post of besluiten een huisvisite af te leggen.

Kan ik me laten testen of ik het Corona virus heb?
Ja. Dat kan als u klachten heeft, zoals verkoudheid, koorts, benauwdheid, etc. Zie ook de richtlijnen van het RIVM. Als u zich wil laten testen kunt u zelf bellen met 0800-1202, het regionale nummer van de GGD-HollandsMidden. Na het beantwoorden van een aantal vragen krijgt u dan een afspraak voor het afnemen van de test. U krijgt zelf de uitslag via de GGD. Aan deze test zijn voor u geen kosten verbonden.

Update van de informatie over het coronavirus

Page_1 (3).png